Sider

mandag 9. november 2009

Trogir 31.10 - 7.11

Siste lørdag i oktober reiste vi med fly fra Gardermoen til Split. Ei uke i Villa Kroon i Trogir var målet og jeg trodde dette skulle bli ferie og avslapping! Så feil jeg tok! :o)
Bård og Ottar hadde vært her i september også, da sammen med hele familien utenom meg, og dette skulle bli litt plaster på såret for min del. Bård, Ottar og Ole skulle trimme, mens Randi og jeg skulle kose oss, shoppe litt og ellers slappe av. På yr.no hadde de meldt masse regn hele uka nesten, men det slo ikke til! Det regnet en del noen netter, men dagene var faktisk gankse så fine. En liten skur av og til, men også varme, knall blå himmel og sol. Søndags formiddag på verandaen, ble jeg jo nesten solbrent!

Men for å starte med starten så var faktisk dette mitt første møte med flytransport! Av en eller annen grunn har ikke jeg reist med fly tidligere og nå gledet jeg meg til første tur! Jeg var heldig å fikk byttet et midtsete til vindusplass med en kroat og fikk med meg mye flott utsikt!

Her stikker det jeg tror er de østeriske alper opp av skydekket!

En kort drosjetur fra flyplassen til Trogir og vi var framme i "paradis"! Vårt lille paradis lå ca. 1,5 km opp i åsen fra byen. Bård og Ottar viste vei, drosjesjåførene i området ante ikke hvor Villa Kroon var og det er ikke gateadresser og husnummer slik vi er vant til. Vi var også heldige og fant en sjåfør som snakket engelsk :o) Vil du se flere bilder fra huset finner du det her på finn.no

Huset har plass til mange flere enn vi som var 5, og vi brukte bare øverste etasje. Huset er akkurat så flott som det ser ut på bildene på finn.no. Ikke alltid at bilder og virkelighet stemmer så godt overens!










Solnedgangen første kvelden var nydelig! Bildet tatt fra verandaen.

Uka gikk så alt for fort! Hver dag etter frokost, ble turen tatt enten til gamlebyen, området rundt eller til Okrug Gronji. Mange områder å utforske. Bård og Ottar som hadde vært her før, hadde også plasser å vise fram - greit med egne guider! Nå i november var jo turistsesongen over og vi hadde ingen problermer med å ta oss rundt, lite trafikk var det også. Vi gikk kilometervis hver dag og jeg tror jeg aldri har gått så mye på ei uke!
Gamlebyen ble trålet på kryss og tvers. Her var det så mye spennende å se! Borgen, Katedralen, de trange gatene og smugene, butikkene, smykkene!, små og store restauranter (mange var stengt utenom turistsssongen), kafeer og marked!


Ikke akkurat bjørk og gran :o)




Denne damen fikk solgt 7 kg tomater til oss i løpet av uka. Verdens beste tomater spør du meg! Vi spiste tomat til alle måltider, på brød, som salat og til spekeskinke og ost.


Vegetasjonen var helt annerledes enn det jeg er vant til, og frukt og grønnsaker dyrket alle. I hver en hage var det appelsiner, sitroner, granatepler, kiwi, druer, blomster og ikke minst oliven. Olivenlunder var det over alt!




Dette ble kveldsmåltid to dager. Spekeskinke, mosarella, løk, tomat, parmesan, olivenolje og godt brød til - anbefales :o)


Da håper jeg at jeg har klart å formidle hvor trivelig og fint vi hadde det på turen! Trogir og området rundt var flott og jeg vil gjerne reise dit igjen :o) Vi besøkte også Split og gamlebyen der - alt for kort tid til å bli kjent med byen - men vi fikk med oss markedet og spesielt fisketorget.



Her sitter hr og fru og venter på lunchen!
Blide og førnøyde med turen ser det ut til også!

Hyggelig at du orket scrolle deg ned hele innlegget :0)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar