Sider

fredag 15. juni 2012

Matilda - underveis


Denne jumperen, eller genseren siden den blir ganske tykk og varm, startet jeg i slutten av mai og nå har jeg kommet til et kritisk punkt. Ja, jeg tror det er kritisk i hvertfall.

For- og bakstykket og ermene er strikket fram og tilbake, med mønster på både rett- og vrangomgang. Strikketøyet trekker seg veldig sammen p.g.a. flettene og jeg er litt spent på hvordan det blir. Usikkerhetsmoment er jo denne gangen også valg av garn - ikke enkelt å finne riktig garn til engelske og amerikanske oppskrifter i norske, lokale butikker. Spesielt vanskelig er denne mellomtykkelsen, som egentlig er ganske tykk synes jeg, men ikke så tykk som Fritidsgarn, Eskimo o.l.

Mønster: Matilda fra boka Labour of Love av Vibe Ulrik Sondergaard.

Garnet jeg valgte ble Sandnes Alpakka - nydelig garn!

Pinner 4 mm.

Nå kommer endelig det kritiske! Jumperen er så langt strikket nedenfra og opp og det er formstrikket som raglan et kort stykke øverst på ermer og bole. Nå skal bærestykket strikkes på - på tvers. Jeg har ikke lest oppskriften nøye enda, men vil tro at delene skal syes sammen før videre strikking. Dette får bli en jobb for fredagskvelden! 


Ser fram til å bli ferdig med denne nå - både fordi jeg vil se om jeg får den til så bra som jeg ønsker, men også fordi jeg har behov for å starte noe nytt. Eller kanskje jeg skal gjøre noe helt vilt, og forsøke gjøre ferdig noe som allerede er påbegynt og har ligget gjemt en stund? Ja, dette er store og viktige spørsmål i mitt strikkeliv :-)


Måtte bare legge med et bilde av Oda i den rosa jakken jeg nettopp er ferdig med. Den ble bedre enn jeg forventet - varm, men likevel tynn og lett! Her er hun opptatt med oppskriftsboka - hun har sterke meninger om hvilke modeller som skal strikkes. Hvis modellen er rosa - da skal det bli den, er den i en annen farge så er det ikke interessant i det heletatt!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar