Sider

fredag 10. desember 2010

Daglige ord i desember

10.desember : LES

Ja, jeg leser - litt! Jeg har alltid vært glad i bøker og lesing, i perioder blir det mindre, men ett aller annet leses hele tiden. Er vokst opp i en heim med mye bøker, og interessen for lesing har jeg vel derfra. Jeg jobber i bibliotek, og det har jeg gjort de siste 12 årene. :o) Det gjør jo at en blir litt mer enn vanlig opptatt av litteratur og lesing. Bøker for barn er kanskje det jeg er mest opptatt av. Å finne gode bøker som kan få barna til å lage bildene selv - til opplevelser de ikke kan få på film.

Nå i disse førjulsdager finns det mange morsomme og gode historier å lese sammen med ungene.
En av mine favoritter er:
Frid Ingulstad, Den magiske julegaven
De to små nissene Guri og Gråtass er på vei hjem fra julegavemøte da de hører noen som gråter. Det er Lurveskjegg. Han har laget en magisk julegave, som han gleder seg til å gi bort. Men nå er gaven borte. Guri og Gråtass og Nissefar og Nissemor blir med for å lete, men de finner ikke gaven. Den som har tatt den, gir den ikke så lett fra seg. Men alt løser seg til slutt, og det blir en eventyrlig julaften. En skikkelig julebok, vakkert illustrert av Anne Holt som vi kjenner fra bøkene om Karsten og Petra. Sitat klippet fra forlagets side. Desverre er boken utsolgt fra forlaget.
En av mine uforglemmelige leseopplevelser er Salme ved reisens slutt av Erik Fosnes Hansen. Denne var julelesestoff for cirka ti år siden, og historiene i boka gjorde stort inntrykk på meg. Boka er tykk, historiene interessante, har godt språk og er allllt for kort :o) Wiki 

Her finner du den lesbar på nett. Anbefaler et besøk på Nasjonalbibliotekets side.
Sitat om lesing av Vigdis Hjort:

"Det å lese kan innebære svært ubehagelige erkjennelser, rystende og frandrende innsikt, kan skape indre revolusjon, kan få et menneske til å forandre vei i livet, -å lese er ingen uskyldig, ufarlig sak, det er risikofylt. Tør å lese! Eller kan du ikke?"          
(Det er nå jeg skulle ha skjønt hvordan jeg skal legge videoen i bloggen og ikke bare som link...)

En god bokblogg og en til 
Akkurat nå leser jeg The help av Kathryn Stockett. Startet på den i september, men nå har jeg hatt en liten pause og pensum på leselista. Jeg leser den på engelsk og jeg håper oversettelsen er like god!
Jeg har mange bøker på vent, og jeg håper jeg får lest litt i juleferien. Blant annet står
Shantaram, Sukkerdøden, Kjempenes fall, Det usynlige fjellet og Daisy sisters


4 kommentarer:

  1. Takk for fine linker. Min favoritt julefortelling er Itte no' knussel av Barbra Ring, om Marte Svennerud som tar alle de foreldreløse barna.

    SvarSlett
  2. Her var det mange gode lesetips! En passelig blanding av lesing og strikking/ søm er best for meg. Balndingen gjør meg rikest, ikke at jeg må velge en framfor en annen. Jeg syns det er så flott å se strikkegleden din i aksjon også ;-)

    Beklager litt den konvolutt-forvirringen, men bokormen må jeg nok sende til gudveig... for den som kommer til deg er jo for dagen føre, 9. desember, og i den er det noe annet *glis*

    God lørdag til deg!

    SvarSlett
  3. Det er veldig koselig å lese julebøker sammen med ungene, takk for tips!!

    SvarSlett
  4. Gled deg til Shantaram Det er en fantastisk bok!

    SvarSlett